Sodobna umetnost, čista kultura in Umetnostna galerija Maribor

Written by Jože Požar on junij 17, 2012 – 6:31 dop -

         Delovati tako, da na eni strani daješ prednost čisti kulturi, na drugi strani pa sodobno umetnost ponižuješ na prazno abstrakcijo, to ne koristi kulturi. Kulturnik, ki deluje na ravni čiste kulture, umetnost pa le tu in tam zaznava in jo drži proč od kulture, je nekakšen psevdokulturnik, ki ga umetniško ustvarjanje v resnici sploh ne zanima. Enostransko postavljen kulturnik do samega sebe, vidi sebe v čisti kulturi zgolj kot reprezentanta kulture, ki je sposoben predpostavljati splošne momente kulture. Zato tudi ni neobičajno, če se danes v medijih besediči samo o abstraktni kulturi, sodobno umetnost pa se pušča ob strani in se jo zaznava le kot nekaj, kar hodi zraven ali spremlja kulturo. In tako tudi ne preseneča, da Umetnostna galerija Maribor odda svoj prostor za sodobno umetnost čisti kulturi. Nič posebnega ni, da v času Evropske prestolnice kulture, Maribor 2012, namesto sodobne umetnosti v Razstavni salon Rotovž postaviš nekakšno Info točko ali Salon 2012. Se pravi, na eni strani pobiješ sodobno umetnost, da bi na drugi strani dal prostor čisti kulturi. In če pri tem poveličevanju čiste kulture sodeluje Umetnostna galerija Maribor, potem je jasno, da je koristno kulturo na novo vzpostaviti.
 

Razstavni salon Rotovž je izginil iz Štukljevega trga, sodobna umetnost se je morala umakniti čisti kulturi. V prostorih za sodobno umetnost kraljuje čista kultura ali ta neka Info točka, Salon 2012 (na sliki). In tako je sodobna umetnost ponižana na prazno abstrakcijo.
 
         Dalje, ravno tako ni nič nenavadno, če se tam, kjer bi naj stekla beseda o dejanski kulturi, govori le o splošnih momentih kulture ali o tistem nekem nameščanju stojnic v prostor ter prireditvah nasploh. Pa tako ni nič neobičajnega, če se danes kulturo jemlje zgolj kot čisto kulturo, sodobno umetnost pa le kot neko senco čiste kulture. Kultura v splošnih momentih, to je tisto, v čem sebe danes najde psevdokulturnik; za njega sodobna umetnost obstaja le kot dopolnilo kulturi. Ne gre verjeti, vendar psevdokulturnik se izogne sodobni umetnosti celo tam, kjer gre za nagrade; verjetno zaradi tega, da mu ne bi umetniška merila na glavo postavila tisti njegov čisti kulturni svet. V njem namreč ni mogoče zaznati nobenega interesa do umetnosti, še manj pa interes do umetniških idej. Čista kultura je dejavno področje v polju abstraktne kulture, na katerem kulturnik razveseljuje le samega sebe kot interpreta čiste kulture.

         In tako se ne smemo čuditi, če Umetnostna galerija Maribor najde sebe v razločku kot svoje čisto drugačenje, in če se v tej svoji čisti dejavnosti predstavi Mariborčanom kot tista, ki se je obrnila proti sodobni umetnosti. To namreč, da prekine svojo dejavnost na sodobni umetnosti in sebe nadaljuje v čisti kulturi, to je njena ničvredna atrakcija. Na prvi pogled se zdi, kot da zavest Umetnostne galerije Maribor ničesar ne počne, kot da je izgubila zavest, a v resnici gre za njeno razdvojeno zavest, v kateri prva na eni strani ukine odnos s seboj, da bi na drugi strani sebe našla kot dejavno nesrečno zavest v čisti kulturi.


Posted in Sodobna umetnost | No Comments »

Post a Comment