Danes duh hvali abstraktni razum, pojasnjevanje in igro abstrakcij. Pojasnjevanje izpeljuje gibanje razuma, ki da ga je koristno uveljaviti, saj razum lahko izdela svet, s katerim je mogoče oblikovati tudi tisto, kar gre onstran. Abstraktni razum pridobiva na veljavi, kajti izdeluje in premaga razlike kot razlike znanja. Se pravi, razločki razuma so priprava za neki drugi svet, v katerem refleksijski razum dokonča igro razločkov. Refleksijski razum je namreč orodje, s katerim je mogoče pridelati raznoliki svet in prav tako tudi abstraktno enotnost, ki pa ne stopi v odnos s seboj na način postajanja substance in njene razdvojenosti. Refleksijski razum se danes pojavlja kot abstraktna sila, ki je bojda zmožna pridelati tudi pojavno enotnost predmeta. Zaradi tega je abstraktni razum postal nekakšen vzorni izdelovalec neposredne resničnosti in prav tako nasprotujoče resničnosti. Razum je pravzaprav zastopnik abstraktne resničnosti, ki je danes občudovana, ker je zmožna izpolniti vsakega duha. Početje razuma je mogoče zaznavati povsod tam, kjer gre za neposrednost in njeno posredovanje ter za uveljavljanje abstraktnega znanja. Zakaj razum zna biti pozitivno dejaven zlasti tedaj, ko izvaja gibanje pojasnjevanja, s katerim dožene enotnost razvezanih razločkov.
Dejavnega duha nihče ne pogreša, ker zdravi razum svet vedno odpravi. Kako je dejaven duh, o tem se ne beseduje, ker za kaj takega ni časa. Najbrž razum izgublja tla pod nogami, ker ga stvarni svet ne prevzame. Ga pa pritegne veljavnost avtoritete izobrazbe ali tisto, kar pridela idealizem čistega jaza. Abstraktni razum je namreč gospodar tostranskega in onostranega sveta, saj se ga dojame tudi kot silo, ki reflektira. Zato se danes ne beseduje o gospodovanju zdravega razuma in o njegovih dosežkih, ki so v rezultatu abstraktne spekulacije, ker ne izhajajo iz nobene osnove. In tako svet ni nič drugega kot predstava tistega, kar čisti jaz zre zunaj sebe kot razločke podob, ki so njegova izginjajoča dejanskost.
Pravzaprav je abstraktni razum dejaven tudi kot čisti jaz, ki se spozna na vse tisto, kar lahko abstraktno vedenje uresniči. Zato ni nenavadno, da je aktiven na vseh področjih in to s smotrom, da pomaga uresničiti kak interes na ta način, da ga osvetli in iz njega naredi kako drugo podobo, s katero je mogoče utrditi posamezni interes. Razum ima namreč tudi to sposobnost, da je zmožen izdelati abstraktne razločke in jih zunanje integrirati v celoto. In ne le to, kadar mu gre za dejanski svet, uporabi ugled refleksije, s katero požene v gibanje subjektivno znanje in prepričanje. Tako da duh, ki zaupa gospodovanju abstraktnega razuma, ima možnost premagati vsak svet. Zakaj razum je dejaven v občem interesu, da izdela razločke tistega, kar je za nekaj drugega in je izdelani svet.
Zgornje poskuša osvetliti tudi to, da svet zasleduje nova vera, ki jo agitira abstraktni razum. Zaznati je, da je razum postal nekakšen igralec in tudi interpret, ki je sposoben uveljavljati abstraktne spekulacije. Razum je zmožen preoblikovati vsak svet, zato ga duh povsod povzdiguje, kajti kreira absolutno zrenje. Rezultati razuma so izredno hvaljeni, da ne rečem priznani in celo nagrajeni. Skratka, nič nenavadnega ni, da ta čas izžareva moč abstraktne identitete, ki jo povzdiguje celo izobražen duh. Ta se menda zadovoljuje s potencialnimi svetovi, ki jih naplavlja razum v obliki abstraktnih spekulacij, ki da so primerljive s tistim, kar izpelje mišljenje v načinu gibanja in postajanja substance.
Povzemimo, svet razkriva, da je abstraktni razum oblastno dejaven, saj gospoduje povsod, kjer svet biva v svojem nastajanju. Pogosto je dejaven kot refleksijski razum, ki je zelo spoštovan. Kar se pa tiče dejavnega uma, ta je dejaven v ozadju, zato njegovo gibanje ni opazljivo. V ospredju vidimo, da je razum prepoznan po gibanju. Gibanje razuma je neustavljivo, saj je dejaven kot realizator abstraktnih spekulacij. Zaradi tega gre danes slava abstraktnemu razumu in njegovim dosežkom, ki jih ni malo. Najbrž obstaja mnenje, da bo razum nadaljeval v tem stilu in da ne bo dovolil razdejati svojega gospodovanja. Kajti abstraktni razum je čisti jaz sploh, ki zna biti dejaven presenetljivo, koristno in tudi tako, da kako operacijo preskoči z namenom, da obdrži pozicijo, ki jo ima danes v svetu.